Uppdatera tekniken i din butik

Om man har en butik så är det av största vikt att ha ordning!

Man behöver ha ordning på:

– alla artiklar

– på priserna på dem

– på antal som finns i lager just för tillfället

– vilka leveranser som är på gång på respektive artikel.

Det finns ypperlig teknik för att hjälpa dig med detta, läs mer på denna sajt: pos system hos sitoo och hör av dig! Användning av teknik som den som beskrivs där skulle ge dig en supersmart och väl fungerande butik! Här: automatiska matbutiken kan du se det med bilder! Det spar garanterat en stor mängd tid och ger mer korrekta uppgifter både till dig och dina kunder. Dessa två delar innebär sparade pengar i slutet av månaden.

Har du till exempel en butik, oavsett fysisk butik eller online-butik, där du säljer vackra smycken så är det säkert många olika artiklar (smycken) som du behöver ha ordning på.

Om vi lägger upp ett scenario med 10 st. ringar som du har i ditt sortiment, och säger att följande händelser finns för dem:

På lager har du 10 st. av varje.

De levererades i förra veckan och fakturan är inte betald ännu.

De kostade 100 kr/ring för dig att köpa. Din marginal är 25 %.

Det nya priset inkl. moms behöver räknas fram och läggas in i ditt kassasystem med den kod eller artikelnummer som ringen har.

Är det inte en ny ring i ditt sortiment så behöver du också veta om du har någon sådan ring med annat pris sedan tidigare.

För att göra det här helt utan stöd beräknar jag att det tar minst en timma per artikel att få en grund-ordning.

Har du redan stöd för någon del av processen så kan den tiden bli kortare.

Det finns som sagt automatiserat stöd för allt detta där du t ex på förhand kan lägga in önskad marginal på resp. artikel eller artikelkategori – t ex kan ringar vara en kategori med 25 % och armband en kategori med 10 %.

Du lägger också in momsprocent per kategori eller på annan nivå.

När du vårdar eller hämtar in artikeldata så sköter priset sig självt, enligt ovan angivna parametrar. Då ligger pris till kund, marginal, inköpspris snyggt och prydligt i din databas samt i alla kundkommunicerande enheter, d v s kassasystemets gränssnitt online och eller i fysisk butik.

Lagret har du uppdaterat, då systemet ser vilka order du lagt i i ordersystemet och vad du tagit emot.

Att orderna är mottagna är ett villkor för att betalning sker. Så fort du tagit emot en leverans så uppdateras lagret och fakturan går till betalning, med det pris som angivits på fakturan, och det priset går även in i databasen om du triggar en omräkning av kundens pris.

Det innebär att du:

– Har full kontroll på nuvarande lager

– Har rätt priser i din interna databas och SAMTLIGA interface mot kund (kassasystem, etikett, gränssnitt online, app i smartphone)

– Du kan få ut försäljning och utbetalning i rapportform när du vill ha det, parameterstyrt

– Du kan skapa rapporter: varningar, statistik och uppföljningsrapporter enligt eget önskemål