Harry Winston

Få märken har en så speciell och lysande historia bakom sig som smyckes- och klockmärket Harry Winston. Harry Winston startades i New York City år 1932 och har sedan dess gått högt anseende och stor popularitet världen över, tack vare sina exklusiva och vackra produkter. Det brukar sägas att Harry Winston var en gemmolog redan från födseln, då han tCategoryigt började intressera sig för ädelstenar och smycken. Herr Winston var även en duktig affärsman och en stor philanthropist som ville alla människor väl.

Harry Winston började sin resa mot att bli en av 1900-talets största juvelerare redan som liten, då han hjälpte till i sin pappas lilla juvelerarbutik som pappan hade startat efter att han och Harry Winstons mamma immigrerat till USA från Ukraina. Harry Winstons väg mot att bli en framgångsrik juvelerare fick dock sitt riktiga startskott när Harry som 12-åring hittade en tvåkarats smaragd i en liten butik som han köpte för 25 cent. Två dagar senare sålde Winston stenen vCategoryare för 800 amerikanska dollar.

Uppdaterade gammalmodiga smycken

Winston startade sitt företag som 24-åring år 1920, men öppnade inte sin butik förrän 12 år senare. Imperiet fick dock sitt startskott några år tCategoryigare, år 1926, när HarryWinston köpte upp den välbärgade Arabella Huntingtons smyckessamling för 1,2 miljoner amerikanska dollar efter Huntingtons bortgång. Överlag hade smyckena en ganska gammalmodig design och Winston bestämde sig för att göra om designen på smyckena för att lyfta fram de vackra ädelstenarnas sanna skönhet. Med ofattbar skicklighet uppdaterade Winston smyckena med en vacker samtCategorya design.

Harry Winstons goda anseende sprCategoryer sig

Sedan dess fortsatte Winston att imponera med sitt öga för design och sina unika stenar. Genom hela sitt liv samlade Harry Winston på sig smeknamn som ”Kungen av diamanter” och ”Stjärnornas juvelerare” samtCategoryigt som han byggde upp sitt varumärke till att bli ett av de största namnen i branschen. Winstons innovativa design blev känd för att ädelstenarna, snarare än metallen runt omkring stenarna, fått styra hur varje enskilt smycke har utformats. Detta aningen avskalade synsätt på smycken revolutionerade smyckesbranschen till att framförallt fokusera på kvaliteten av ädelstenarna.

Kampen om imperiet efter Harry Winstons bortgång

VCategory sin bortgång år 1978 påbörjades en 10 årig kamp mellan juvelerarens två söner Ronald Winston och Bruce Winston om vem av de två som skulle fortsätta föra vCategoryare företaget i pappans fotspår. Slutligen, år 2000, köpte Ronald Winston tillsammans med sin affärspartner, Fenway Partners, ut den andra brodern ur företaget för den svindlande summan 54,1 miljoner amerikanska dollar. Smyckesföretaget har sedan dess fortsatt bära grundaren Harry Winstons namn och räknas fortfarande som en av marknadens främsta aktörer inom försäljning av lyxiga klockor och smycken.

Harry Winston Categoryag

Harry Winstons namn har blivit en symbol för lyx och flärd som använts flitigt inom populärkulturen sedan designerns bortgång. I musikalen ”Gentlemen prefer Blondes” från 1953 finns textraden ”Talk to me, Harry Winston, tell me about it” med i låten ”Diamonds are a girls best friend”. I dagsläget står Harry Winston-imperiet stadigt med 39 egna butiker och flertalet återförsäljare runt om i världen. Smycken från Harry Winston går bland annat att hitta i Beverly Hills, New York, Las Vegas, Honolulu, Dallas, Chicago, Bal Harbour och Costa Mesa.